Informacje ogólne    

EURES jest siecią współpracy publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na rynku pracy, wspierającą mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym, w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego czyli w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Liechteinsteinie, a także w Szwajcarii.

Sieć EURES tworzą w praktyce przedstawiciele ministerstw właściwych ds. pracy, centralnych, a także regionalnych i lokalnych urzędów pracy oraz związków zawodowych i organizacji pracodawców.

Sieć EURES została powołana przez Komisję Europejską, aby ułatwiać swobodny przepływ pracowników poprzez:

  • międzynarodowe pośrednictwo pracy,
  • informowanie na temat warunków życia i pracy w krajach członkowskich,
  • identyfikowanie i przeciwdziałanie przeszkodom w mobilności.

Usługi EURES są ogólnodostępne, bezpłatne i skierowane do osób poszukujących pracy, zainteresowanych wyjazdem do innego kraju w celach podjęcia pracy oraz do pracodawców, którzy chcą prowadzić rekrutację pracowników z zagranicy.

Nazwa EURES jest skrótem i powstała z angielskiej nazwy EURopean Employment Services, określającej Europejskie Służby Zatrudnienia.

EURES stwarza szczególne warunki do współpracy w regionach przygranicznych. W ramach EURES działa około 19 partnerstw przygranicznych więcej.

Kadra EURES

Realizacją zadań w ramach sieci EURES w poszczególnych krajach zajmują się doradcy EURES, których liczba w EOG wynosi około 900 osób. Doradcy EURES są wspomagani w realizacji zadań przez asystentów EURES. Więcej informacji o kadrze EURES znajdziesz w zakładce "Kadra EURES".

Struktura organizacyjna EURES

Koordynacyjną rolę w ramach sieci EURES odgrywa Biuro Koordynacji EURES (EURESco), umiejscowione w Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans w Komisji Europejskiej.

W sprawach dotyczących planowania strategicznego, rozwoju, promowania i nadzorowania sieci EURES Komisja Europejska jest wspomagana przez Grupę Strategiczną Wysokiego Szczebla EURES. W skład tej Grupy wchodzą szefowie publicznych służb zatrudnienia krajów członkowskich.

Koordynacją realizacji zadań EURES w poszczególnym kraju członkowskim zajmuje się Menadżer EURES. Platformą współpracy Menadżerów EURES oraz Komisji Europejskiej są spotkania Grupy Roboczej EURES. Odbywają się one kilka razy do roku a ich uczestnikami są przedstawiciele Komisji Europejskiej, Menadżerowie EURES oraz przedstawiciele związków zawodowych i organizacji pracodawców.

Europejski Portal Mobilności Zawodowej - www.eures.europa.eu

Sieć EURES wspiera specjalny portal internetowy Komisji Europejskiej www.eures.europa.eu, który jest źródłem wiedzy na temat zagadnień związanych z poruszaniem się na europejskim rynku pracy.

Portal umożliwia osobom poszukującym pracy znalezienie zatrudnienia, a pracodawcom rekrutację pracowników. Użytkownicy portalu mogą skorzystać między innymi z:

  • bazy ofert pracy pracodawców zainteresowanych rekrutacją pracowników z zagranicy,
  • bazy CV osób zainteresowanych podjęciem zatrudnienia za granicą,
  • bazy informacyjnej o warunkach życia i pracy w krajach członkowskich.

 

Rynekpracy    

Monitorowanie sytuacji na rynku pracy służy przekazywaniu informacji opinii publicznej na temat rozwoju sytuacji na unijnym rynku pracy a także wychodzi naprzeciw potrzebie analizy wpływu kryzysu ekonomicznego na poszczególne sektory gospodarki  europejskiej.

Kolejne rozszerzenia Unii Europejskiej doprowadziły do jej obecnego stanu, to znaczy unii złozonej z 27 krajów, zróżnicowanych pod względem zatrudnienia, przychodów i standardu życia. Wraz z prowadzoną przez instytucje UE intensywną kampanią promującą częstsze zmiany miejsca zamieszkania, rozbieżności te przyczyniły się do wzrostu mobilności Europejczyków, którzy zaczęli poszukiwać lepszych perspektyw, godnej pracy i poprawy swojej sytuacji finansowej. Wkrótce ustanie okres obowiązywania środków przejściowych, ograniczających wolny przepływ pracowników, dlatego też już teraz należy rozważyć, w jaki sposób uczynić z Europy lepsze miejsce pracy dla wszystkich.

Jako całość Unia Europejska jest jedną z największych i najlepiej prosperujących gospodarek świata i z tego powodu jest jednym z najpopularniejszych celów wśród migrantów gospodarczych z krajów trzecich. Choć Państwa Członkowskie wprowadziły surowe ograniczenia dotyczące wjazdu osób z krajów trzecich, realizując tym samym swoją politykę migracyjną, w rzeczywistości na przestrzeni ostatnich 10 lat do UE trafily miliony pracowników pochodzących spoza tego obszaru; ogromna ich liczba przedostała się na terytorium krajów UE drogami nieoficjalnymi.

Tymczasem ziemia obiecana nie zawsze spełnia pokładane w niej nadzieje, a pracownicy migrujący i mobilni muszą stawić czoła trudnym sytuacjom: niezadowalającym warunkom pracy i zycia, niskim wynagrodzeniom, niebezpiecznemu środowisku pracy, niemal całkowitemu brakowi ochrony socjalnej, odmowie prawa do wolności zgromadzeń i korzyści pracowniczych, dyskryminacji imksenofobii, wykorzystywaniu, obciązeniom natury administracyjnej, barierom komunikacyjnym i izolacji etc. Niejednokrotnie muszą zmierzyć się z tymi problemami samotnie, co okazuje się niemożliwe, zwłaszcza gdy dotycza one zagadnień związanych z pracą.

Legislacja współnotowa i narodowa tworzy fundament równego traktowania i niedyskryminacji, chociaż realia mogą wyraźnie różnić się od ustalonych mocą przepisów prawa zasad - pracownicy mobilni i migrujący stanowią jedną z grup społecznych, która najczęsciej narażona jest na dyskryminację. Prowadzona w wielu krajach polityka integracyjna w stosunku do pracowników migrujących pozostawia wiele do życzenia. Pomimo realnego zapotrzebowania na pracowników w wielu krajach przeznaczenia nadal funkcjonują liczne bariery, ograniczające napływ emigrantów. Choć istnieją międzynarodowe standardy chroniące migrantów, ich prawa jako pracowników są zbyt często podważane, szczególnie w przypadku osób, których status nie jest uregulowany.

Inność kultur i tradycji w krajach pochodzenia pracowników może być również czynnikiem znacznie utrudniającym znalezienie odpowiedniego rozwiązania problemu, zdobycie informacji, porady czy wsparcia oraz integrację w nowym środowisku.

Szczegółowe informacje na temat Miejsca pracy: Europa znajdziesz w publikacji, przygotowanej jako wsparcie związków zawodowych dla pracowników mobilnych i migrujących.

Usługi dla pracodawców z UE / EOG  

Polski rynek pracy stanowi atrakcyjne zaplecze rekrutacyjne dla europejskich pracodawców. Mogą oni skorzystać z możliwości oferowanych przez Europejski Portal Mobilności Zawodowejwww.eures.europa.eu, gdzie znajduje się baza CV poszukujących pracy – również z Polski – zainteresowanych pracą za granicą. Ponadto, w wybranych sytuacjach, pracodawcy europejscy mogą otrzymać bezpośrednie wsparcie ze strony polskich doradców EURES.

Usługi dla pracodawców z UE / EOG  

Polski rynek pracy stanowi atrakcyjne zaplecze rekrutacyjne dla europejskich pracodawców. Mogą oni skorzystać z możliwości oferowanych przez Europejski Portal Mobilności Zawodowejwww.eures.europa.eu, gdzie znajduje się baza CV poszukujących pracy – również z Polski – zainteresowanych pracą za granicą. Ponadto, w wybranych sytuacjach, pracodawcy europejscy mogą otrzymać bezpośrednie wsparcie ze strony polskich doradców EURES.

Poszukujący pracy

Poszukujący pracy w UE/EOG

Pobierz ulotkę

Bezpieczne wyjazdy do pracy za granicę

Pobierz ulotkę

Praca sezonowa

Pobierz ulotkę

Strony internetowe EURES

Pobierz ulotkę

Praca w krajach EOG

Pobierz ulotkę
You will hear from us...

 

 

Pracodawcy

Poszukujący pracowników w UE/EOG

Pobierz ulotkę

Strony internetowe EURES

Pobierz ulotkę

Rekrutacja w Europie - przewodnik dla pracodawców

Pobierz ulotkę



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl